2CV
De allra flesta av oss känner igen en 2CV när vi ser den på gatan. De speciella linjerna som finns på 2CV-karossen finns inte på någon annan bil. Ofta kan vi dock höra många säga ”CV2” istället. Varför det är så finns ingen dokumenterad studie runt, men en anledning kan vara att det fanns en samtida Renault som hette ”CV4”. Alla modeller som ser ut som bilen ovan heter Citroën 2CV. Av denna modell finns det också en mängd varianter genom åren, som du kan läsa om här. Citroën 2CV tillverkades mellan åren 1949 och 1990, alltså 41 år, och i 3 872 583 exemplar!
![](http://makeit.se/wp-content/uploads/2018/01/2cv_art_large.gif)
Dyane
Ovanstående modell heter Citroën Dyane. Den är i grunden en 2CV, men har en något kantigare kaross och med den tidens mått en mer komfortabel inredning. Citroën Dyane tillverkades mellan 1967 och 1984. Mer om denna modell och dess varianter kan du läsa här. Totalt 1 443 583 Dyane tillverkades mellan 1967 och 1984.ar!
![](http://makeit.se/wp-content/uploads/2018/01/dyane_art_large.gif)
Ami
Denna helt unika design tillhör modellen Citroën Ami. Den har liksom Dyane samma grund som Citroën 2CV, men är ytterligare något mer komfortabel. Karaktäristisk är också dess front och dess negativt vinklade bakruta. Citroën Ami tillverkades mellan 1961 och 1978. Ami finns även den i ett antal varianter om vilka du kan läsa här. 1 039 384 Ami6 och 800 755 Ami8 tillverkades.
![](http://makeit.se/wp-content/uploads/2018/01/ami_art_large.gif)
Mehari
Ur ett svenskt perspektiv är Citroën Mehari, som vi ser ovan, endast brukbar några månader per år. Nämligen när det är varmt ute. I grunden är även Mehari samma bil som 2CV, Dyane och Ami. Karossen är tillverkad i plast och som tak och eventuell sida tjänar ett enkelt kapell. Under åren 1968 till 1987 tillverkades 144 953 exemplar av modellen, som har tämligen få varianter om vilka du kan läsa här.
Alla ovan nämnda modellerna är sålunda i grund och botten samma bil. De har samma ram, motor, hjulupphängning, fjädring, etc. Det som skiljer dem är karosseriet och inredningsdetaljer. Det är ej heller ovanligt att en bil som från början var en 2CV senare kan ha byggts om till t.ex. en Mehari. I princip är allt utbytbart och kombinerbart mellan modellerna. Utöver dessa modeller tillverkades ett antal skåpbilar baserade på 2CV och Dyane.
![](http://makeit.se/wp-content/uploads/2018/01/mehariback.gif)
Produktionssiffror
År | 2CV | 2CV-skåp | Sahara, 4×4 | Dyane | Acadiane | Ami6, Ami8, Ami Super | Méhari | Baby Brousse, FAF | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1949 | 876 | 876 | |||||||
1950 | 6196 | 6196 | |||||||
1951 | 14592 | 1696 | 16288 | ||||||
1952 | 21124 | 7711 | 28835 | ||||||
1953 | 34361 | 13121 | 47482 | ||||||
1954 | 52791 | 19197 | 71988 | ||||||
1955 | 81170 | 23904 | 105074 | ||||||
1956 | 95864 | 23859 | 119723 | ||||||
1957 | 107250 | 31431 | 138681 | ||||||
1958 | 126332 | 37631 | 163963 | ||||||
1959 | 145973 | 50058 | 196031 | ||||||
1960 | 152801 | 57724 | 20 | 210545 | |||||
1961 | 158659 | 56639 | 274 | 19010 | 234582 | ||||
1962 | 144759 | 54191 | 112 | 85358 | 284420 | ||||
1963 | 158035 | 55775 | 87 | 106224 | 320121 | ||||
1964 | 167419 | 64994 | 138 | 121819 | 354370 | ||||
1965 | 154023 | 59211 | 35 | 158067 | 371336 | ||||
1966 | 168357 | 55817 | 27 | 180085 | 404286 | ||||
1967 | 98683 | 55281 | 47712 | 169390 | 371066 | ||||
1968 | 54473 | 51545 | 98769 | 145102 | 837 | 495 | 351221 | ||
1969 | 72044 | 53259 | 95434 | 163182 | 12624 | 300 | 396843 | ||
1970 | 121096 | 46485 | 96456 | 124962 | 11246 | 660 | 400905 | ||
1971 | 121264 | 62074 | 1 | 97091 | 105018 | 10175 | 2430 | 398053 | |
1972 | 133530 | 64592 | 111462 | 96716 | 11742 | 2025 | 420067 | ||
1973 | 123819 | 68357 | 95535 | 107339 | 12567 | 1125 | 408742 | ||
1974 | 163143 | 64235 | 126854 | 13910 | 2280 | 370422 | |||
1975 | 122542 | 44821 | 117913 | 8920 | 4050 | 298246 | |||
1976 | 134396 | 54533 | 118871 | 9569 | 1290 | 318659 | |||
1977 | 132458 | 52721 | 113474 | 141 | 9645 | 2010 | 263449 | ||
1978 | 108825 | 12647 | 102958 | 37787 | 8467 | 3390 | 274074 | ||
1979 | 101222 | 2535 | 77605 | 49679 | 8995 | 5070 | 245106 | ||
1980 | 89994 | 135 | 61745 | 45438 | 8351 | 3510 | 209173 | ||
1981 | 89472 | 30 | 39176 | 30881 | 4833 | 2295 | 166687 | ||
1982 | 86060 | 27960 | 36054 | 4137 | 1590 | 155801 | |||
1983 | 59673 | 13908 | 20377 | 3349 | 600 | 97907 | |||
1984 | 54923 | 570 | 12756 | 2654 | 70903 | ||||
1985 | 54067 | 8 429 | 1882 | 30 | 64408 | ||||
1986 | 56663 | 7915 | 669 | 65247 | |||||
1987 | 43255 | 3936 | 381 | 30 | 47602 | ||||
1988 | 22717 | 22717 | |||||||
1989 | 19077 | 19077 | |||||||
1990 | 9954 | 9954 | |||||||
Summa: | 3867932 | 1246299 | 694 | 1443493 | 253393 | 1582272 | 144953 | 33180 |